Boomerang – butikken kundene kommer tilbake til

Navnet som butikksjefen valgte til den nye klesbutikken sin for 41 år siden, har vært retningsgivende siden. For å greie kunststykket å få folk til å komme tilbake trengs det solide doser av både fagkunnskap og menneskekunnskap.

Boomerang – butikken kundene  kommer tilbake til
Mote Sko Utgivelse: Jul og vinter 2019 Foto: Tom-Egil Jensen
Tekst: Helga Johanne Størdal

Når jeg kommer inn i butikken, er butikksjef Kristian F. Kristiansen ivrig opptatt i samtale med en kunde. En stamkunde, skjønner jeg fort, av samtalen høres det ut som Kristian kjenner kundens klesskap like godt som kunden selv. «Denne passer jo perfekt til din stil, og til fargene du har i skapet ellers», sier Kristian, og kunden sier seg enig og tar fornøyd til seg videre råd og innspill. Før kunden forsvinner ut, har han fått med seg gensere og skjorter, vedlikeholdsråd for en jakke kjøpt her tidligere samt en kvittering på bestilt julegave til sønnen i huset. Kristian kjenner kundene sine.

– I praksis får jo kundene våre gratis stylist på kjøpet. Kall meg gjerne fagnerd, men jeg husker hva kundene kjøpte sist de var her. Jeg vet hva de har i skapet, hvilke farger og stoffer de liker og hva de kler. Og jeg har skannet kundene og sett hva som passer dem allerede før dialogen er i gang. Lidenskapen for både klær, stoffer, passform og mennesker er en av de mange tingene som skiller en faghandel fra en hvilken som helst klesbutikk, sier han.

Stolt av faget

For Boomerang er ikke en hvilken som helst klesbutikk. Her finner du håndplukkede klær i sjiktet medium + til premium, valgt ut fra egenskaper som gjør at de er verdt pengene. Trenger du tilpasning av klærne, har Boomerang skreddere de kan kontakte. Kristiansen framsnakker en fantastisk bukett av leverandører som er de beste av de beste, og som ikke jobber inn mot kjedebutikker. Og de som jobber her, har stor kompetanse på alt fra kvaliteter, farger og vasking til passform og skreddertilpasning. Kristian er opptatt av at det å jobbe i klesbutikk er et fag.

– Butikkansatte unnskylder seg ofte og har lite selvtillit på det de driver med. «Jeg står bare i butikk» har vært en gjengs talemåte. Men det å jobbe i en faghandel krever virkelig sin mann og kvinne, og det er et fag å være stolt av, framhever Kristiansen.

Flere lærlingbedrifter!

I Boomerang har de tatt konsekvensen av dette og jobber bevisst med videreutvikling og videreføring av kunnskapen. Derfor er de lærlingbedrift. Det hele startet med en ung mann ved navn Vegard som for ti år siden tok kontakt fordi han ville jobbe i den beste klesbutikken i Østfold. Han hadde googlet seg fram til at det var Boomerang, og Kristian ble så sjarmert at han tok ham inn i staben, først som ekstrahjelp ved siden av skolen og siden som lærling. Siden har det blitt to lærlinger til, alle har vært der i to år til de har fått fagbrev i servicefag.

– Det er helt strålende å ha unge, freshe lærlinger, de utfordrer oss som er gamle i faget. Jeg vil virkelig anbefale flere å bli lærlingbedrifter, det gir masse til bedriften, samtidig som vi må ta i et tak for å sørge for at faget lever videre. Men heller ikke vi som har vært her lenge, er ferdig utlært, da er du ferdig. Det skjer noe hele tida, så vi må følge med og oppdatere oss for å holde oss innenfor toppidrettsfeltet i tekstilbransjen, ler Kristian.

Familiebedrift

En høyreist herre med krøller ankommer butikken og får en klem. Kristian introduserer Kristiansen senior, som startet opp Boomerang i 1978. Den gang lå butikken på motsatt side av Nygaardsgata, og Kristian vokste opp mellom hyllene der. Han begynte å jobbe i familiebedriften som 14-åring og tok over som daglig leder i 2000. Da Boomerang flyttet butikken inn i dagens lokaler i 2007, ble det ikke spart på noe som helst. Kristian leide inn Norges beste butikkarkitekter, de som har designet alle store flaggskipbutikker i landet. For når de først skulle flytte, skulle butikken bli like bra som i Paris og London. Men selv om lokalene er nye, er grunntanken den samme som den alltid har vært: Topp kvalitet og topp service som gjør at kundene kommer tilbake. Og sånn skal det alltid være, konkluderer Kristian F. Kristiansen.

Boomerang