Ferner Jacobsen – 50 år med kvalitet og kompetanse

Når Ferner Jacobsen i gågata runder 50, er det ikke lenger menn med hatt og stokk som er kjernekundene. For folk i alle aldre har bruk for klær av god kvalitet og butikkansatte med solid fagkunnskap.

Ferner Jacobsen – 50 år med kvalitet  og kompetanse
Mote Jubileum Kjersti Jensen Utgivelse: Sommer 2021 Foto: Kine Jensen
Tekst: Helga Johanne Størdal

I hele 50 år har Ferner Jacobsen kledd Fredrikstads innbyggere i klassisk kvalitetstøy og eksklusive merker. Et pandemi-jubileum er ikke som andre jubileer, men daglig leder Kjersti Jensen har ikke planer om å la anledningen til en feiring gå tapt.

– På Ferner Jacobsen er vi kjent for å skjemme bort bonuskundene våre med hyggelige kundekvelder med god mat og drikke og noen timer med dobbel bonus. Vi må dessverre vente litt med kundekvelder, men i stedet slår vi til med hele 2 uker med dobbel bonus i juni, forteller Kjersti Jensen.

Og har du ikke vært bonuskunde her før, er det ikke for sent – både gamle og nye bonuskunder får det samme flotte tilbudet. Det er også store sjanser for besøk av noen leverandører i løpet av uke 24 og 25, og i tillegg er det planer om levende musikk i gata.

– Vi må jo gjøre stas på butikken og kundene i jubileumsåret. For å nå flest mulig valgte vi å feire i juni, da er det mye folk i byen, både fastboende og hyttefolk, sier Jensen.

«Halvparten av dressene vi selger for tiden er faktisk målsøm»

Målsøm i vinden

Det var altså i 1971 at Ferner Jacobsen Fredrikstad så dagens lys. Da hadde Finn Røysing allerede drevet herrebutikk i byen i et tiår, med en profil som lignet mye på Ferner Jacobsen-butikken i Oslo. Røysing kjente innkjøperne fra hovedstadsbutikken, og da Ferner Jacobsen overtok butikken hans, fortsatte Røysing som daglig leder. Senere overtok Stig Andresen sjefsstolen, før Kjersti Jensen tok roret i 2000. Da gikk det heller ikke lang tid før herreklærne fikk selskap av dametøy i hyllene.

– Jeg så at det var et behov her – det er nemlig noen dødpunkter i året da mennene ikke handler. Damene er tidligere ute med sesongens klær, og når vi har klær for begge kjønn, blir det en bedre flyt gjennom året, sier Kjersti Jensen.

Kundegruppa i dag er sammensatt – alt fra fjortiser til godt voksne damer og menn. Prisnivået trekker nok alderssnittet litt opp, men det er ikke lenger godt voksne menn med hatt og frakk som utgjør flertallet av kundene i butikken. Folk kler seg generelt mer i fritidsklær enn før – de færreste bruker konfeksjon på jobben lenger. Men markedet for målsøm er faktisk på vei opp.

– Halvparten av dressene vi selger for tiden er faktisk målsøm, og stadig flere er opptatt av spesialsydde klær, særlig brudgommer. Og har du først prøvd målsøm, vil du ikke gå tilbake til ferdigsydd, mener Kjersti Jensen.


«Jeg tror det er viktig for folk å gå i fysiske butikker, for å kunne kjenne på klærne og snakke med fagfolk»

Kvalitet som varer

En service ikke alle er klar over, er at når du kjøper klær hos Ferner Jacobsen, har du rett på én tilpasning per plagg, utført av en svært dyktig systue. Dette er en del av Ferner Jacobsens profil som en butikk der fagkunnskap og kvalitet står sentralt. Hos Ferner Jacobsen har alle ansatte dessuten solid kunnskap om blant annet passform, stoffer og behandling av tøy, slik at du som kunde får gode råd med på kjøpet. For plaggene du handler her, er kvalitetsplagg som varer lenge. Dette gjør handel hos Ferner Jacobsen til en god investering, mener Kjersti Jensen.

– En garderobe skal ha både litt dyrt og litt billig, sier hun. - Hos oss får du de litt dyrere baseplaggene som er av god kvalitet, og som kan tas fram år etter år og være like fine.

For Ferner Jacobsen har faktisk ikke pandemiåret vært et dårlig år, for kunder som vanligvis handler mye på reise, har gjort kjøpene sine lokalt i stedet. Samtidig har pandemien gjort folk mer bevisste på å støtte lokale bedrifter, en effekt Kjersti Jensen håper vil vare lenge. Og hun har god tro på at butikken vil vare i minst 50 år til.

– Jeg tror det er viktig for folk å gå i fysiske butikker, for å kunne kjenne på klærne og snakke med fagfolk. Selv om netthandel er blitt stort, tror jeg fysiske butikker vil bestå, avslutter en optimistisk Kjersti Jensen.

45 ferner 5
Ferner Jacoben