Går for gull

Vet du hva en gullsmed egentlig gjør? Bli med inn bak disken hos Gullsmed Ambjørnsen og se hva som trengs av kunnskaper og redskaper for å drive gullsmedbedrift.

Går for gull
Gullsmed Torvbyen Utgivelse: Jul og vinter 2021 Foto: Tom Egil Jensen
Tekst: Helga Johanne Størdal

Kanskje har du stukket innom Gullsmed Ambjørnsen på Torvbyen på jakt etter en gave, kanskje har du vurdert å skaffe deg ny klokke, og spurt etter gode råd. Men har du tenkt på hva som ligger bak hjelpen du får når du skal handle? For hos en ekte gullsmed vet de godt at det ikke er gull, alt det som glitrer.

– Smykker er så mye mer enn utseende, og diamanter kommer i alle slags kvaliteter og prisklasser. Hos oss jobber det 4 gullsmeder og en gemmolog og diamanttakstmann – altså en sertifisert diamantekspert. Vi kan masse om kvaliteter og materialer, og vi ser hva slags reparasjoner og tilpasninger som trengs. Alle disse kunnskapene bruker vi ut mot kundene. Er gifteringen blitt for trang eller smykkelåsen er gått i stykker, fikser vi det på verkstedet, forteller Truls Petter Ambjørnsen, andregenerasjons Truls i familiebedriften.

Gullsmedfaget lever

For Gullsmed Ambjørnsen har i alle år vært drevet av Truls Ambjørnsen, men ikke av samme mann. Førstegenerasjons Truls åpnet den første butikken i Storgata i 1933, og bygde opp en solid og god bedrift i lokalene som nå rommer en Joker-butikk. I 1970 kom sønnen, Truls Petter, inn i bedriften etter fullført gullsmedlære. Han har siden tatt videreutdanning i diamantlære og blitt sertifisert diamanttakstmann. I 1995 flyttet butikken inn i nye lokaler i Torvbyen, og et tiår senere var også tredjegenerasjons Truls blitt en del av bedriften.

– For meg var ikke gullsmedlære det naturlige valget, jeg er mer opptatt av folk og handel. I våre dager er salgsteknikk, service og digital kompetanse blitt svært viktig for bedriften, så det er mitt ansvarsområde. Vi utfyller hverandre, og jeg har også lært veldig mye av fagfolkene her, forteller Truls Martin Ambjørnsen.

Tre av gullsmedene i bedriften er «utegående» — de gir veiledning og gode råd til kundene i butikken. Den fjerde finner vi i butikkens godt gjemte hemmelige rom, verkstedet, omgitt av spennende maskiner og redskaper. Her er det ringjusteringsmaskiner, poleringsverktøy for smykker og ur og en valse for valsing av plate og tråd ved smykkeproduksjon — blant annet. Her sitter gullsmed Line hele dagen og reparerer og justerer, og hvis noen leverer inn gull de vil få smeltet om, lager hun nye smykker av det. For gjenbruk er et tema også i gullsmedbransjen, og på grunn av høye gullpriser er mange blitt klar over at de bokstavelig talt kan sitte med en gullgruve i skuffer og skrin. Men størst etterspørsel er det i dag etter smykker og klokker.

– Tidligere var det mye kandelabere, kaffekanner og sølvbestikk utstilt i butikken. Du kan fremdeles kjøpe alt dette hos oss, men det er smykker som står for den største delen av omsetningen, med kvalitetsklokker som en god nummer to. Og vi merker godt at folk har bedre råd enn i tidligere tider. I gamle dager var det å få en diamantring noe veldig stort, og utvalget vårt var lite. Der har det foregått en revolusjon: Nå har vi flere store skap med diamantsmykker, og folk investerer i diamanter både til seg selv og andre.

Kvalitet i alle ledd

Gullsmed Ambjørnsen satser på smykker av kjente merker som Georg Jensen, Efva Attling og Ole Lynggaard, og kvalitetsklokker fra blant annet Tag Heuer, Longines og Rado. De unngår merkevarer som selger mange ulike produkter, og promoterer i stedet produsenter som er spesialister på sitt felt. Slik kan vi som kunder være sikre på å få kvalitetsvarer som tåler bruk i mange år.

– Vi er en fagbedrift med kvalitet i alle ledd, og da er det viktig for oss å bare selge kvalitetsmerkevarer. Men vi selger selvfølgelig smykker og klokker i mange prisklasser, her er det noe for enhver smak og lommebok, sier Truls Martin.

Han har observert at trendene gjerne starter i de yngste aldersklassene, som inspireres av ting de ser på Instagram. Da er det ofte snakk om rimeligere varer, og senere dukker lignende produkter også opp i dyrere prisklasser og plukkes opp av eldre aldersgrupper med bedre råd. Slik har det vært med høstens store trend: Rainbow-smykker med mangefargede safirer. Generelt er nettet en kilde til kunnskap blant kundene, og derfor er det blitt veldig viktig for bedriften å ha gode nettsider der folk kan gjøre research på forhånd.

– Kundene vet generelt mye mer om produktene våre nå enn tidligere, fordi de leter og finner kunnskap på nettet. Det gjør det enda viktigere at de ansatte her har god produktkunnskap, så vi kan svare på spørsmål fra kunnskapsrike kunder. Og det er jo kundene vi er her for. Når vi kjenner at vi greier å skape begeistring hos kundene, er det en god dag på jobben, konkluderer Truls Martin og Truls Petter.