Kundeservice på ramme alvor

Med raske replikker og glimt i øyet leverer familien Breigan kunst, innramming og førsteklasses kundeservice.

Kundeservice på ramme alvor
Fotorama Rammeverksted Kunst Utgivelse: Sommer 2015 Foto: Tom-Egil Jensen
Tekst: Stine I. Braseth-Ellingsen

Kunden er nr. 1

– Edvard Olsen var min manns oldefar, forteller Brita Breigan. Dagens innehaver driver den stolte forretningen sammen med sønnen Bo Breigan. Som rammeverksted og videreformidler av billedkunst har de opparbeidet seg en stor og lojal kundekrets gjennom årenes løp.

– Kundene våre kommer igjen for å få rammet inn bilder eller kjøpe gave til barn og barnebarn. Når barna har blitt voksne, oppsøker de forretningen selv, forteller Breigan.

Fotorama selger bilder av både norske og utenlandske kunstnere. Breigan nevner navn som Vebjørn Sand, Jan Baker, Valerie Christmas, Gunnar Bratlie og Arne Wærstad. I tillegg til å videreformidle bilder direkte fra kunstnerne, videreselger de også bilder for privatpersoner.

– Det er mange som flytter fra store hus til leiligheter, og som ikke lenger har plass til alle bildene sine. Vi hjelper dem med å finne nye eiere til bildene, forteller Brita Breigan.

Det er ikke bare de eldre som er kunstinteressert. Også konfirmanter og brudepar ønsker seg bilde i gave.

– Det er in å ha et bilde som er noe tess! Den belevne innehaversken understreker sitt synspunkt med å slå i disken mens hele ansiktet stråler. Fotoramas kunder nyter godt av hennes raske replikker og mottoet ”Kunden er nr. 1”.

Rammer med kvalitet

Bedriftens kjernevirksomhet har i alle år vært rammeverkstedet. Hos Fotorama får kundene veiledning og forslag til hva slags rammer som passer deres bilder best. Innrammingen blir utført i rammeverkstedet i andre etasje. Med over 130 års historie og fagkompetanse innenfor veggene har mor og sønn Breigan og deres to medhjelpere et godt blikk for hvordan ramme og passepartout kan få fram et motiv på best mulig måte.

– Vi har mange fine materialer å velge mellom. Blant foto- og bilderammer i standardstørrelser, som er å få kjøpt mange steder, er det lite variasjon i selve materialet. Mange bilder og motiver kommer ikke til sin rett i en standardramme, sier Brita Breigan.

Rammeverksteder har ikke vært like mye påvirket av den digitale utviklingen som andre bransjer. Noe endring har det allikevel blitt. I andre etasje står en digital maskin som skjærer passepartouter på millimeteren og på et blunk. Brita Breigan kan fortelle at dette arbeidet ikke alltid har vært like enkelt.

⎼ Tidligere ble passepartoutene skåret ut for hånd. Da var det om å gjøre ikke å skjære skjevt.

At kundene kan regne med å bli fornøyd, er det ingen tvil om.

⎼ Er det noen som ønsker noe, skal vi fikse det! forsikres det fra en av byens eldste fagforretninger.

En passepartout (utt. passpartu’) er en spesielt tilskåret plate av kartong som settes over et bilde når det skal i glass og ramme. Passepartouten framhever motivet, og den skal sørge for at bildet ikke kommer i direkte kontakt med glasset. Glass er et sterkt basisk materiale som over tid vil påvirke både farger i bildet og selve papiret.

Kilde: Wikipedia