Setter Fredrikstadfolk i rampelyset

De startet opp som et modellbyrå, men gikk fort over til å formidle lokale fjes til alt fra reklamefilmer til store filmprosjekter. Nå jobber de døgnet rundt med noe de ikke en gang får snakke om.

Setter Fredrikstadfolk i rampelyset
Casting Media Modell Film TV Utgivelse: Jul og vinter 2017 Foto: Trine Sirnes
Tekst: Trine Sirnes

Face er et selskap som formidler og leverer tjenester hovedsakelig til produksjon av film, tv, og reklame. Opprinnelig startet opp i 1996 som et modellbyrå, og i mange år drevet av Vigdis Hauglum. For tre år siden kjøpte Ketil Harvey selskapet, da for å formidle modelltjenester i ny form.

– I starten ble det mye modell fotografering og arbeid med å bygge ny portefølje og nettside for å relansere selskapet i ny form. Det var en hektisk periode med svært mye arbeid. Underveis trengte jeg en make-up artist og en stylist til fotografering, og kom i kontakt med Maria.

Maria er utdannet innen faget, og gjorde en utmerket jobb med modellene.

Vi fikk umiddelbart veldig god kontakt, og jeg så med en gang et stort potensiale i Maria for et videre samarbeid og utvikling av selskapet. Lange samtaler ble etter hvert til ny visjon og form for selskapet. Kort tid etter at vi startet å samarbeidet, ble hun ansatt som daglig leder, og senere også medeier for selskapet, kan Ketil fortelle.

Ny giv

Maria har mange år bak seg i film og tv-bransjen, og tok med seg disse erfaringene inn i byrået. Etterhvert dreide driften bort fra tradisjonell modellbransje, og over til casting oppdrag, der de finner lokale skuespillere og statister til alt fra reklamefilmer til store spillefilmer.

– Dette var en naturlig utvikling for oss, og den form vi mente selskapet skulle ta. Vi ønsket ikke kun å jobbe med tradisjonell modellformidling. Ketil tente på mine ideer om å dreie mer i retning av casting for TV, film, og reklame, og dette ble førende for veien vi tok videre, fortsetter Maria.

Stylisten, som allerede hadde jobbet i bransjen i mange år, fikk fort erfare at hun måtte tilegne seg ny kunnskap og tilpasse seg fortløpende alle utfordringer de ble gitt.

– Jeg skal ikke legge skjul på at det har vært tøffe tider underveis, og selskapet har måttet gjøre flere endringer for å tilpasse seg til den driften vi har i dag. Dette året har vi hatt en jevn stigning og vi har fått flere store oppdrag vi er stolte av. Vi har endelig etablert oss på den store arenaen.Døgnet rundt for hemmelig filmprosjekt

Døgnet rundt for hemmelig filmprosjekt

Nå er det knapt mulig å få tak i noen av dem her hjemme i Fredrikstad. De er stadig på store innspillinger i Oslo, og har hentet inn mange aktører fra Fredrikstad til sine prosjekter. Dette året har de blant annet gjort store reklame oppdrag for Cirkle K, Statoil, Rema 1000, DnB, Coca Cola og Gjensidige, tv-produksjoner med NRK, TV3, og TVNorge, og nå sist spillefilm!

– Det er alltid gøy å se resultatene våre på tv- skjermen, og vi er svært stolte av at vi har mange aktører fra Fredrikstad som er med i disse innspillingene. Vi har også fått produksjoner hit til Fredrikstad, slik at vi får vist frem byen vår. Du kan snart se DNBs 100-års feiring i ny reklamefilm på tv, spilt inn på FMV med lokale folk i rollene.

– Denne høsten er svært hektisk for oss, da vi har casting og assist-ansvaret for to store spillefilmer. Vi er nettopp ferdige med Motlys sin spillefilm “Barn”, som kommer på kino neste år. Nå arbeider vi med vårt hittil største prosjekt som er en stor britisk-norsk spillefilm vi ikke kan røpe noe om ennå. Her har tre av oss arbeidet døgnet rundt for å få på plass alle aktører til innspillingsstart. Det blir lange dager frem til slutten av desember, fortsetter Harvey.

Funnet sin nisje

Face er i dag et team på fem medarbeidere; Ketil Harvey, Maria Sand, Magnus Sand, Emelie N Kristensson og Jon Haugen. Det siste året føler de virkelig at de har funnet sin nisje, og har skaffet seg et godt fotfeste i bransjen.

– Vi har jobbet svært aktivt dette året for å oppnå vår målsetting om å etablere oss som ett av de viktigste byråene. Vi er et av få castingbyråer utenfor Oslo, og det eneste i Fredrikstad. Dermed kan vi fange opp nye ansikter og talenter og gi et friskt pust inn i bransjen.

Det handler ikke om supermodeller, men den vanlige kvinnen eller mannen i gata. Vi ser etter de med glimt i øyet, eller et ønske om å være med på noe skikkelig gøy. Det er langt fra en åtte til fire-jobb vi har, og vi arbeider lange dager til sent på kvelden. Drivkraften for å holde på er et svært godt team, og en svært spennende bransje å ta del i.

Verdien av å være sentrumsnær

De ligger sentralt til i enden av gågata, og selv om mange av oppdragene bringer dem ut av byen, setter de stor pris på å være en del av sentrum.

– Det er godt å være en del av sentrum, og spennende å se den utviklingen byen har gjennomgått. Vi ser absolutt verdien av å ligge sentralt til, med enkel tilgang til markedet vårt.

– Det er her vi ofte har audition for nye aktører, og det er her vi bygger opp vår portefølje av «ekte» Fredikstad folk, avslutter Maria.