H. C. Andersens radioeventyr

Slukkingen av NRKs FM-nett på Østlandet er bare dager unna, og i løpet av året stilner senderne over hele vårt langstrakte land. Hos H. C. Andersen og resten av gjengen i SAHAGA er det hektisk, men glad aktivitet.

H. C. Andersens radioeventyr
Glommen Brygge DAB Radio H. C. Andersen Sahaga Lillian Galborgen Utgivelse: Høst 2017 Tekst: Helga Johanne Størdal

Store lagerlokaler fulle av kule DAB-radioer skal redde et radioelskende folk fra den store krisen. Radioprinsen priser seg lykkelig over overgangen til DAB og er klar for å overta hele kongeriket.

– Jeg har vært DAB-tilhenger siden den spede begynnelsen på tidlig 90-tall. Når alt annet blir digitalisert, hvorfor skal ikke radioen bli det? Tregheten i dette systemet handler nok mye om folks kjærlighet til radioformatet, det er litt skummelt å rokke ved noe som er så grunnfestet i folk. Men DAB gir så store muligheter for radiomediet!

H. C. Andersen snakker seg fort varm når det handler om radio, som har vært hans store, altoppslukende interesse siden 13-årsalderen. Eventyret startet i et lokalradiostudio i Halden, der guttungen slapp til med mikrofonen og gløden ble tent. Siden har det vært radio for alle penga. Han var selveste P3-stemmen fra starten av og satt øverst på programledertronen i en årrekke. Riktignok også på TV, men Andersen bedyrer at alt annet enn radio egentlig bare var sidespor. I NRK plukket han også opp interessen for DAB, som er utgangspunktet for den hektiske aktiviteten hos SAHAGA i dag.

– Forhistorien til SAHAGA er ganske lang, jeg importerte mine første fem DAB-radioer allerede i 2004. Men denne bedriften så dagens lys i 2012, da vi lanserte den første POP-radioen. For i DAB så jeg alle mulighetene både når det gjaldt innhold, økonomi, miljø og mangfold. Men alle DAB-radioene så jo så treige ut! Derfor etablerte vi POP: For å vise at DAB også kan ha kul design.

30 sahaga 03

Hele kongeriket – og mere til

Og kul design har det blitt, i masse forskjellige varianter: POPvintage, POPyourshower, POPsolar, POPup og mange, mange flere. En av høstens nyheter er at hørselvern-radioen POP@work kommer i proffversjon. Hørselvern-radioen var den aller første i verden i sitt slag, og det samme er bilspeil-radioen POPyourmirror, som kan klipses rett på eksisterende bilspeil. Både utseendet og nyskapningene har gjort vei i vellinga, og POP-radioene finnes i dag hos alle kjeder som selger radioer i Norge, med unntak av Hifi-klubben. De selges i Sverige og Danmark, og nå er interessen stor også i Storbritannia, Tyskland, Sveits, Frankrike og Nederland. HC gleder seg til å bygge videre, men i 2017 handler det meste om å dekke hele Norges akutte behov for DAB.

– Ikke minst er behovet stort for biladaptere, og der er vi langt framme. Vi har greid å kombinere trafikksikkerhet og mottakskvalitet, to veldig viktige stikkord for å lage gode løsninger for bil. Og det finnes POP-varianter for alle rom hjemme, en vanntett variant for arbeidsplassen og en egen reise-kolleksjon. POP kan dekke alle radiobehov!

Ihuga radioter

Radioene designes ikke i SAHAGAs lokaler på Glommen Brygge, men av en industridesigner som sitter i London. Men gjengen i Fredrikstad presenterer ønsker, ideer og designforslag og initierer produkter, som designeren kommer opp med løsninger på. I Fredrikstad foregår alt det andre: Design av markedsføringsmateriell, promotering, ideskaping, salg, regnskap, logistikk og service.

– Vi er bare seks personer i SAHAGA. I DAB-året 2017 er dette litt i minste laget. Men trøkket vil jo ikke være like stort om et år eller to, derfor tør vi ikke ansette flere. Det er jo en familiebedrift vi driver her, på egen risiko.

Og der er vi kommet fram til prinsessa i eventyret. Hun heter Lillian Galborgen og er for mange i Fredrikstad kjent som gründer og daglig leder av Lykke i gågata. For et knapt år siden solgte hun Lykke og gikk all inn i familiebedriften. Som altså gir jobb til fire damer til, og i rikelig monn også. Alle var ikke like engasjert i radio i utgangspunktet, men gjennom arbeidet med POP er de alle blitt «radioter», som H C kaller det. Og det er jo dette det hele handler om: Engasjementet for radioen.

– Det er nok en fellesnevner i alt jeg har drevet med: Kjærligheten til radioen. Heldigvis er dette noe jeg har til felles med Norges befolkning, folk bruker masse tid på radio. I en tid der lineær TV og papiraviser drukner i alle digitale tilbud, er radioeventyret langt ifra ute!