Gamlebyens nye general

Nina Andersen har vært en svamp siden 19. juli. I drøyt 3 måneder har hun hentet inn kunnskaper, meninger og ideer fra aktørene i Gamlebyen. Nå er hun klar for action.

Tom-Egil Jensen Helga Johanne Størdal Jul og vinter 2021

Da Nina Andersen hørte om stillingen som skulle opprettes i Gamlebyen, var hun ikke et sekund i tvil: Dette var drømmejobben. Som markedsleder i Gamlebyen ville hun kunne bruke erfaringene og arbeidsmetodene fra sin egen bedrift. Rollen som samlende kraft i Gamlebyen ville passe henne som hånd i hanske.

– Det uttalte målet for stillingen er å øke omsetningen per besøkende i Gamlebyen og sørge for økt aktivitet i bydelen. For å få til dette må jeg samle alle aktørene her inne om et felles mål om å utvikle Gamlebyen som destinasjon. Det er kjempespennende! sier Nina Andersen entusiastisk.

Kultur for samarbeid

Så langt har hun vært inne i det hun kaller en svampeprosess — en periode hvor hun har lyttet til meninger, ideer og kunnskaper fra de mange aktørene mellom festningsmurene. Hun har sendt ut en Questback for å samle tilbakemeldinger blant de næringsdrivende her inne og akter å bruke det innsamlede materialet godt. For hun har ingen intensjoner om å styre Gamlebyen etter eget forgodtbefinnende, for å kunne dra i samme retning må alle oppleve å bli hørt.

– Det er veldig mye godt engasjement for Gamlebyen, og de ulike instansene her er så flinke til å spille på hverandre. I all hovedsak er det en god kultur for samarbeid her. Og alle ønsker å gjøre det beste for Gamlebyen. Nå blir det min jobb å samle alle inntrykk og finne gode grep for ferden videre.

De to prosjektene hun jobber mest med om dagen, er Jul i Gamlebyen og Søndagshandel. Jul i Gamlebyen har pågått i mange år, og tanken er at hun skal overta mer av ansvaret for arrangementet. Hun har allerede hatt et møte med en gruppe studenter fra høyskolen som har ideer for hvordan julemarkedet kan bli mer bærekraftig. Søndagshandel er et splitter nytt tiltak som ligner sentrumssatsningen ByLørdag, basert på det faktum at Gamlebyen er det eneste søndagsåpne handelsområdet i byen. Planen er fire Søndagshandel-arrangementer i året, med ulike aktiviteter og gode tilbud. Historiens første Søndagshandel gikk av stabelen 24. oktober, med god stemning, hest og kjerre og varer fra ulike gårder. I bresjen for Søndagshandel står en samarbeidsgruppe fra Gamlebyen handelsforening.

– Det å jobbe i team, delegere og sette sammen gode grupper er noe jeg trives godt med, og det er en viktig del av jobben min. Akkurat dette syntes jeg var veldig attraktivt med denne jobben, det er en arbeidsmåte som passer meg veldig bra. Slik jobbet jeg også i min egen bedrift, og det lengtet jeg tilbake til, forteller Andersen.

Felles strategi

En viktig del av Nina Andersens bakgrunn for å kunne ta denne jobben, er nemlig erfaringene fra hennes eget firma, «Vakre bryllup og events», som hun drev i 6 år. Her jobbet hun mye nettverksbasert med arrangementer og messer med ulike samarbeidspartnere, og det å jobbe tett sammen med mennesker mot et felles mål var noe hun satte stor pris på. Erfaringen med eget firma gjør det lettere for henne å se ting fra drivernes perspektiv, noe hun ser på som en stor fordel. For et godt samarbeid med de ulike aktørene i Gamlebyen er alfa og omega for at stillingen skal virke etter intensjonen.

– Jeg vil ha alle de gode ideene og innspillene opp og fram. Når vi får samlet både gårdeiere og drivere om en god strategi, får vi gjort veldig mye mer for bydelen, sier Andersen.

Stillingen i seg selv er også et samarbeidsprosjekt: Hun er ansatt i Fredrikstad Næringsforening, men har i tillegg både Gamlebyen Handelsforening, Visit Fredrikstad og Hvaler og kommunen som oppdragsgivere. Å ha alle disse aktørene i ryggen ser Nina på som en stor styrke. Hun henter også mye inspirasjon fra det gode arbeidet som er gjort for å styrke Fredrikstad sentrum de siste årene.

– Her er det gjort en kjempejobb som det er mye å lære av. Jeg deler kontor med sentrumslederen et par dager i uka, og jeg gleder meg over muligheten for å lære og samarbeide godt med Line. Jeg tenker at det er lurt å kombinere erfaringene fra sentrum med kunnskapene fra alle aktørene i Gamlebyen.

Stort utviklingspotensial

Nina Andersen er opptatt av å utvikle Gamlebyen på bydelens egne premisser. For som Nordens eneste bevarte festningsbyen er den helt unik, og et potensielt attraktivt sted for mange aktører — også for filmbransjen. Bydelen har i lengre tid vært et populært sted å lage musikkvideoer, og årets adventskalender på NRK har filmet alle utescenene her inne. Det er Andersen veldig fornøyd med, det er god reklame for både Gamlebyen og Fredrikstad som helhet. Og hun ønsker filmmakere innen flere sjangre hjertelig velkommen.

– Her er det fint hele året! Selv har jeg bodd i Fredrikstad hele livet med unntak av et halvt år i Oslo. Så jeg kjente jo bydelen godt fra før. Men nå har jeg virkelig fått øynene opp for Gamlebyen! Det burde vært et risikotillegg i denne stillingen, for det er vanskelig å gå ut av butikkene uten å handle, ler Nina Andersen.

Markedslederen er opptatt av at de ulike bydelene og Hvaler bør samarbeide om å trekke til seg folk. For ulike deler av området kan tilby tilreisende ulike opplevelser. Gamlebyen er både en del av sentrum og en egen bydel med en helt egen identitet, og kan fungere veldig godt som trekkplaster for folk utenfra.

– Maya Nielsen i Visit Fredrikstad og Hvaler har uttalt at Gamlebyen er et eget økosystem, og det synes jeg er godt sagt. Her foregår det veldig mye spennende allerede, både innenfor servering, kultur, historie og handel. Men det er helt klart et utviklingspotensial! Det fins tomme lokaler og uendelige muligheter her, og jeg ønsker at det skal være attraktivt å drive næring her og besøke Gamlebyen året rundt, avslutter Nina Andersen.