Det har blitt dyrt:  – Ta kontakt før det  blir for vanskelig

Det har blitt dyrt: – Ta kontakt før det blir for vanskelig

Strøm, drivstoff og matvarer har aldri vært dyrere, og vi har fått en dobbel renteheving for andre gang på ett år. Denne høsten blir mange familieøkonomier nok en gang satt på prøve. Ta kontakt med oss før det blir for vanskelig.

– Vi har lokale kontorer nettopp for at det skal være enkelt å ta en prat med oss, og det er bedre å være føre var enn etter snar. Små endringer nå kan spare deg for større bekymringer senere.

Det er oppfordringen til Annette Vanem Jønsson, Banksjef for Spa

Enda et rentehopp – og flere skal det bli

18. august bestemte Norges Bank at de setter opp styringsrenten med 0,5 prosentpoeng. Styringsrenten er nå på 1,75 prosent. Sist den var så høy var i starten av 2012.

– Sånn sett er det en bekreftelse på at den norske økonomien er tilbake etter koronapandemien. Utfordringen er bare det at matvarer, strøm og drivstoff er langt dyrere nå enn i starten av 2020, forteller Annette

Men, det er ikke bare den nye renten på 1,75 prosent det kan være greit å ha i bakhodet.

– Norges Bank sier at det ligger an til en ny renteheving i september, og at styringsrenten vil ligge på tre prosent mot slutten av neste sommer. Sist styringsrenten lå på dette nivået var i desember 2008. Mange har kommet inn på boligmarkedet siden den gang, og vi har blitt vant til ganske billige boliglån de siste årene. De nye høye rentene vil gjøre et innhogg i familieøkonomien, oppsummerer Annette

Hun håper nå at flere kontakter banken for å tilpasse familieøkonomien til de økte levekostnadene.

De som tar kontakt med oss er helt vanlige folk som merker at de økte prisene fører til endringer i familieøkonomien. Noen har vært kjempeflinke til å spare under koronapandemien, har mye penger på sparekonto og lurer på hva de bør gjøre med pengene. Andre vil diskutere størrelsen på bufferkontoen sin eller få et estimat på hva boliglånet vil koste til neste år, forklarer Annette

Slik kan du spare hundrevis av kroner

Finansrådgiver Ole Martin Olsen på Fredrikstad kontoret til SpareBank 1 Østfold Akershus, har hjulpet flere med å kutte i forbruket og å spare penger.

– Jeg oppfordrer de fleste til å starte med mikrosparing. Da sparer de litt hver gang de bruker kortet uten at de tenker over det. Så ber jeg kunden sjekke hvilke tjenester de abonnerer på. Dette er en egen funksjon i mobilbanken vår. Mange ser at de bruker hundrevis av kroner i måneden på tjenester de ikke bruker eller klarer seg fint uten, forteller han.

Hvis ikke det er nok for å håndtere kostnadene, betale ned gjelden eller å nå sparemålet, ser rådgiverne på større endringer.

Hvordan ta kontakt med banken?

Du kan ringe oss på telefonnummeret 05700 mellom klokken 07.00–24.00, alle dager.

På nettsiden vår kan du:

• Avtale møte med rådgiver via digitalt kontaktskjema

• Sende oss en epost

Du kan også ta kontakt direkte hvis du er logget inn i mobilbanken.